Le Mans - En kort historisk återblick 

Le Mans. Världens mest berömda biltävling och en i hög grad levande legend i motorsporten. Oavsett om man är intresserad av bilsport eller inte, känner de flesta till detta berömda 24-timmarslopp i Frankrike.  Det tillhör de mest välkända sportevenemangen världen över och har körts sedan 1923 med undantag för 2:a världskriget och åren strax därefter, då fokus naturligtvis låg på återuppbyggnad av ett sargat europa. Men redan 1949, ett år innan Formel 1 VM kom igång var det dags igen på den ca 1,3 mil Sarthebanan. Banan har förändrats i olika steg genom decennierna, men har än idag bevarat sin karakträr och sträckning i stort. Fortfarande är en stor del av banan allmän väg, bl.a. den kända Mulsannerakan som  stängs av för allmän trafik endast en gång om året för 24 timmarsloppet. 

Sedan 2002 stängs faktiskt vägarna av vartannat år 2 ggr om året, då den retrospektiva upplagan Le Mans Classic körs varje jämt år.

Historien om Le Mans innehåller många spännande episoder, bilar och namn. Mycket stolthet och glädje, men också stor tragik. Tävlingen har alltid ansetts vara en av de tuffaste och mest krävande som finns.

Det första bilmärke som byggde mycket av sin berömmelse på Le Mans var Bentley som var det sena 20-talet dominant med sina imposanta, ofta kompressormatade bilar.   30-talet var Alfa-Romeos decennium, 50-talet såg Jaguar som det vanligaste segermärket. 60-talet var utan tvekan Ferraris storhetstid i 24-timmarsklassikern,  Ford dominerade med sin GT40 i l slutet av decenniet innan man lämnade över till Le Mans ikonen Porsche 917 och Matra på 70-talet. Decenniet efter var defintivt Porsches 90talet och tidiga 2000 talet såg flera olika märken på sgrarpodiet, men sedan 2003 har Audi dominerat denna klassiker. De tre senaste åren med dieselmotor!

 

Det är omöjligt att på ett begränsat utrymme få plats med ens en bråkdel av de förare som förtjänas nämnas i sammanhanget, men några kända namn från Le Mans 24 h är Woolf Barnato och sir Henry Birkin två av de legendariska "Bentley-boys" på 20-talet. Oliver Gendebien var tillsammans med Phill Hill ofta sedda gäster på segrarpodiet under 50-60-talet. 70-t och 80-talets 24-timmarshjältar hette framför allt Jacky Ickx, Henri Pescarolo, Derek Bell. De två senaste decennierna kan sammanfattas i två förare; Frank Biela och Tom Kristensen. Den senare meste Le Mans segraren genom tiderna med hela 8 segrar i loppet.

 

Svenska segrar på Le Mans. Stanley Dickens var den förste i en Mercedes 1989, medan Stefan Lill-Lövis Johansson vann i en Porsche 1997.

En seger i GT-klassen tog Rickard Rydell 2007 och året efter var det alltså dags för den första svenska segern i Le Mans Classic för historiska racerbilar, när Bo Lindman, Göran Dahlén och Fredrik Tornérhielm i Saab också fick vara de första svenska segrarna i en Svensk bil på Le Mans.

 

Till de svarta stunderna i det krävande  24-timmarsloppet hör onekligen den tragiska olyckan 1955 då Pierre Levegh i en Mercedes 300SLR krockade på start och målrakan och flög brinnande ut i pulbikhavet varvid över 80 personer förolyckades. Det är fortfarande (som tur är) den största olyckan i bilsportens historia.  Från och med här började man tänka allt mer på säkerheten för publiken och sedemera även för förarna, vilkent utvecklat bilsporten till en mycket säker sport  som också bidragit till att öka säkerheten i våra vanliga bilar.

 En av säkerhetsarbetets första och främsta ambasörer var vår förste svenske Formel 1 förare, Joakim Bonnier. Jo skulle tyvärr sedan själv förolyckas i en lilkande olycka som Pierre Levegh på just Le Mans 1972. Men då hade man lärt sig att placera publiken på ett säkert avstånd.

Idag har både banan och arrangemanget utvecklats till så hög nivå att dessa tragiska minnen endast  tillhör myten och historien. Men likväl är det fortfarande en av det mest utmanande en racerförare kan ge sig på....

De av er  som klockan 4 på morgonen i diset och dimman kört absolut flat out med motorn presterande på toppvarv på högsta växeln längs Mulsanne rakan vet vad jag menar!