40-årskalas med Classic Motor på Barkaby 16 Augusti 2009

Födelsedagskalas för 40 årsfirande Classic Motor Magasin på det f.d. jaktflygfältet F8 i Barkaby.
Retrospective Motorpsort, var tillsammans med Classic Formula speciellt inbjudna att medverka vid detta festliga jubilum.  Vädergudarna uppvaktade med solsken och riktigt blåsväder. Vi tog med oss vår Le Mans vinnande Saab 93B 1959 och mannen som byggde originalet 1959, Rune Bertilsson.
Publiken såg ut att uppskatta vår välljudande 2-taktare som slog både oss sjävla och våra medtävlare med häpnad på Le Mans 2008.
En uppskattad och kunnig gäst var Rune Bertilsson när han gav besökarna  inblick i sina motorminnen från scenen och berättade om hur det egentlgien gick till när man blev 12:a totalt för 50 år sedan med en Saab på  på Le Mans. Att Rune trivdes som i fornstora dagar syntes tydligt.
Att detta skulle bli Runes sista publika framträdande i motorsammanhang visste vi inte då. Men tyvärr, den 16 Februari 2010 gick vännen Rune Bertilsson i depå för alltid, 84 år gammal och vital  in i det sista.  

 

Stor & Stark eller Liten & Snabb? Välj själv! Niklas Jonsson GM Futurliner tillhör utan tvekan de förstnämnda. Den ser nästan ut att skrämma livet ur Micke Juhlins March 742 Formel 2 racer. Men när det kommer till prestanda, så är det snarare den lilla formelbilen som kan skrämma slag oå de flesta, över 300 km/h i toppfart och 0-100 km/h på ca 3 sekunder, räcker för de flesta...

En träff med Classic Motor innebär förstådd i första hand en mägnd fina veteraner. Så även vid 40-årsfirandet på Barkaby. Här en härlig Volvo. Törs vi gissa på Carioca och ca 1936?

Trehjulingar på olika vis. Brittiska Bond med sin sjuttiotals skapelse satte tredje hjulet där framme. Likheten med Apollo 11 Månlandare är inte långt borta. I Tyskland satte man det tredje hjulet där bak istället. Likheten med ett jaktplan från andra världskriget är ingen tillfällighet. Willy Messerschmitt tillverkade dessa läckra trehjulingar, när efterfrågan på jaktflygplan till Luftwaffe av förståliga skäl upphörte tvärt i maj 1945.

 Sportscar, the true British way. Austin-Helay 3000 tillhör utan tvekan en av de tuffaste brittiska sportbilarna.
Dessutom var det en rallyvinnare på sin tid i händerna på förare som Pat Moss, senare med efternamnet Carlsson.

Var god tag plats, dörrarna stängs. Denn pampiga Metropoliten buss trafikerade Stockholms gator i SL regi för sådär en femtio år sedan.

Förr var en Hot Rod otänkbar på en veteranbilsträff. Numera är även dessa klassiker i sig. Dessutom har attityden mellan olika grenar av bilhobbyn blivit allt öppnare med åren. Idag lyfter ingen på ögonbrynen när Rod rullar in tillsammans med gammelbilarna i orignalskick.

De tugna fordonen är en annan del av hobbyn som vuxit rejält på senare år. Här en Scania Vabis L76.
En riktig landsvägen trotjänare, så som vi minns dem.

Det var inte bara pärlgrå racersaabar på Barkaby. Denna torreadorröda 96:a hittade vi på finbilsparkeringen. Välputsad var bara förnamnet.

Insidan var lika tipp-topp som utsidan. Träratt och instrumentpanel från Saab Sport satte piff på denna läckra karamell.

Adler Trumpf.  Tysk 30-tals psortbil, med inte så lite racingkänsla. Men ska den verkligen  ha de Franska tävlignsfärgerna?
Hur osm helst, habegär väckte den hos oss, Något för Le Mans Classic kanske?

Äter du itne upp din spenat kommer Futurlinern och tar dig. Vissa bilar ser ut att kunna skrämma små barn.
Niklas Jonsson har ett gediget arbete framför sig. Visst är hans ovanliga lastbil, eller ska vi kalla den buss, lätt skrämmade med sin råa uppsyn.

I vissa sällskap kan även den lille se stor ut.  Mats Grimmes välvårdade Renault 4L ser fullvuxen ut när lekkamraterna heter Goggomobil och andra 50-tals småbilar.

På Le Mans var Saaben kaxigt högljud och snabb så det räckte till seger i Index of Performace. På Barkaby såg den dock ut att huka respektfullt inför ett monster som såg ut att vara på rymmen från Jurrasic Park.