Le Mans Classic - Förberedelserna

Jobbet med att demontera och förbereda för lackering och iordningställande av karossen går vidare.  Otroligt att en nästan 50 år gammal bil kan vara i princip rostfri! Bilen har bara gått drygt 8000 mil och är mycket välhållen.  Första ägaren var en skollärarinna, andra ägaren var sjökapten och tredje ägaren Saab-entusiasten Ingvar Lindberg.  

En riktig dyrgrip. Göran visar glatt upp det äkta Aston Martin snabb-tanklocket i polerad aluminium. Den kommer att pryda sin plats på bilens baklucka.

Fredrik synar med hantverkarens kritiska och noggranna öga en bakskärm som är märkt av tidigare närstrider på någon racerbana.

Exakt ska det vara. Det är måttot för detta projekt.
Här måttas läderremmarna som utgör huvlås in, enligt de mått som gällde för originalbilen 1959. Sjävlklart är remmarna av exakt samma utförande som då.

För att vara säker på att vi bygger en bil som är originalet troget, in i minsta detalj, är en omfattande dokumentation guld värd. Göran letar här i vår heltäckande bilddatabas.

Med hjälp av bilder från tiden och original-dokumentation, kan vi montera den Le Mans specifika utrustningen som startnummerbelysning och snabbtanklock, exakt på millimetern.

 

Att det är övertygade och äkta Saab-entusiaster som driver projektet kanske inte råder så stor tvekan om? 

2